woensdag 12 juli 2017

12 aug Page

Als tijdens de vakantie 's morgenvroeg om kwart over zes de wekker gaat, dan moet er wat bijzonders aan de hand zijn en dat is het ook. We gaan namelijk met een bootje over de Colorado "raften"  - lees dobberen  - van Page naar Horseshoe Bend en weer terug. We moeten ons om zeven uur 's morgens melden bij de Colorado River Discovery. Keurig op tijd komen we bij het kantoor van de organisatie in Page. Het is maar tien minuten lopen vanaf ons motel.

We registreren ons en om half acht worden we met een bus naar de voet van de Glen Canyon Dam gereden. Om daar te komen rijd je door een tunnel van twee mijl lang. Het laatste stukje van de bus naar de boten lopen we met met een bouwvakkershelm op, dit voor het geval er iet van de brug afvalt. We worden in groepen van twintig ingedeeld en nemen dan plaats in de boot.

Onze stuurman is Devon. Zijn droom is stuurman te worden op één van de boten die door de Grand Canyon gaan - daar heb je stroomversnellingen die tot schaal 10 gaan; hier is de grootste stroomversnelling 0,5 - dat stelt dus niet voor, vandaar dat ik ook dobberen schreef. 's Winters is hij snowboard-leraar.

De Glen Canyon dam gezien vanaf de Colorado. Het vertrekpunt van onze tocht.
Onze enthousiaste stuurman Devon
Na een voorstelrondje begint de tocht. Het is nog vroeg en lekker fris op het water, dat een constante temperatuur van acht graden Celsius heeft. Langzaam varen we de Colorado af. Regelmatig zet Devon de motor uit en vertelt hij wat over de omgeving.

Eén van de andere boten dobberend over de Colorado

Er zijn ook wat vissersbootjes op het water. Deze varen vanaf Lee's Ferry de rivier stroomopwaarts op om hier te vissen.

Na zo'n anderhalf uur bereiken we een strandje waar we aanleggen en waar Devon blikjes koude limonade uitdeelt. Hier is ook een kleine trail naar een rotswand met wat Indiaanse petrogliefen.

Na een half uurtje gaan we weer verder tot aan de Horsehoe Bend. De mensen boven op de rand zien er als kleine minimensjes uit. Devon vertelt dat er jaarlijks zo'n zes mensen van de rim afvallen. Brrr.

De kleine mensjes bovenop Horsehoe Bend gezien vanaf beneden
Die man helemaal links bovenop Horseshoe Bend denkt dat hij op een stevige rots staat, maar wat wij wel en hij niet kan zien, is dat het rotsblok er van onder af uit gezien helemaal niet zo stevig uit ziet.
Na Horsehoe Bend keren we om en zet Devon de motor wat verder open om stroomopwaarts terug te varen naar de dam.

En weer terug bij de dam. Helemaal bovenop de brug rijden de auto's
Een uitlaat van de dam

Als we van de boot afkomen,moeten we weer onze bouwvakkershelm op. Blauw staat mij goed.

Voor de bus; let even op al het prikkeldraad. De dam word gezien als een mogelijk doelwit voor terroristen en wordt daarom goed beschermd. Er is boven bij de dam ook een veiligheidscontrole.
Als we bij de dam aankomen, staat de bus al gereed en worden we weer teruggebracht naar Page. Om half twaalf zijn we weer terug in ons motel. Iedereen ligt even op apegapen - dat vroege opstaan nekt ons. Maar 's middags hebben de dames weer energie gevonden en wordt er gezwommen in Lake Powell. De temperatuur daarvan is heel wat aangenamer dan die van de Colorado.

Lake Powell

Na een tijdje betrekt de lucht en komt er een eind aan de zwempartij.

Op de weg terug wordt er bij de Safeways boodschappen gedaan voor het avondeten. Tegen een uur of vijf rijden we naar Horseshoe Bend om deze nu vanaf boven te kijken. Als we aankomen kijken we met verbazing om ons heen. Wat is het hier druk. Het parkeerterrein dat drie keer zo groot is als vroeger staat helemaal vol en ook de berm van de weg is vol geparkeerd. De mensen lopen in een lange sliert de heuvel op.

Bij het begin van het pad staat een bord waarop staat aangegeven hoeveel water je mee moet nemen. Ben je alleen, dan één flesje, ben je met zijn tweeën, dan twee flesjes, ben je met zijn drieën dan drie flesjes. Er zit een systeem in!
Drukte boven op de rand
Als je ziet hoe dicht mensen bij de rand gaan staan om foto's te maken, dan is het een wonder dat er niet meer dan zes per jaar van de rand afvallen.

Volgens Devon, onze gids van vanochtend, gebeurden de meeste ongelukken doordat mensen bij het maken van een selfie even een stap na achteren maken voor een beter beeld. Je ziet het hieronder zo voor je gebeuren
En weg is ze! (ter geruststelling: weggelopen, niet gevallen hoor)
Hier beneden voeren we dus vanochtend.

Daarna rijden we weer terug naar Page.

Page
Terug in het motel maken we weer optimaal gebruikt van ons keukentje. We eten een heerlijke maaltijdsalade in onze 'voortuin'.

Ons huisje met "de voortuin"