woensdag 12 juli 2017

29 juli San Francisco

De wekker staat op half acht, want we moeten ons vandaag om kwart voor tien melden bij pier 43,5. We hebben de San Francisco Movie Tour geboekt. Je rijdt dan met een busje met zo'n twintig man met een gids door San Francisco langs allerlei filmlocaties terwijl je even daarvoor in de bus op een scherm fragmenten uit die films ziet. Het lijkt ons als filmliefhebbers wel leuk om te doen, dus hebben we vanuit Nederland deze tour gereserveerd.

Het opstaanproces is nog even wennen, dus als we ons bij Mels voor het ontbijt melden is het al vrij laat; half negen.

Het is er erg druk. We vragen of het mogelijk is om in een half uurtje te eten omdat we uiterlijk negen uur weg moeten. Dat kan en onze maaltijd staat binnen een mum van tijd op tafel. Als we terug zijn bij het motel, staat er een man van de housekeeping bij de deur. "You're sleeping?" vraagt hij. Althans dat denk ik en ik zeg daarom "no". Maar volgens de dames zei hij geen  "You're sleeping" maar "Housekeeping" en dus zeggen die "Yes please, but later."

Net op het moment dat we bij het verzamelpunt aankomen, komt het busje aanrijden. Dat heet planning. We worden welkom geheten door AJ, een enthousiaste Amerikaanse dame die vol zit met allerlei filmverhalen. Zo vertelt ze bij voorbeeld dat Roger Moore besloot met de rol van James Bond te stoppen - één van zijn films is in SF opgenomen - toen zijn tegenspeelster hem vertelde dat haar moeder jonger was dan hij.

Het busje van de Tour
Het is een heel interessante en leuke tour. Talloze filmfragmenten passeren waarvan we even later de plek zien waar hij is op genomen. De meest "creepy one" is de plaats waar een moordscene is opgenomen uit de film Zodiac. Dat was namelijk ook de daadwerkelijke crime scene. Op een aantal plaatsen gaan we uit het busje en kunnen we er wat rond lopen en foto's nemen.

Eén van de stops vindt plaats bij de 'Painted Ladies'. Deze huizen zijn gebruikt voor de tv-serie Full House. Het is er druk. Er staan veel toeristen foto's te maken.

Andere stops vinden plaats bij de City Hall, de Presidio onder de Golden Gate brug - het waait daar vreselijk - en het huis waar mrs. Doubtfire (een film met Robin Williams) woonde.

Onder de Golden Gate brug, waar onder andere een scene uit de Alfred Hitchcock film Vertigo met James Steward en Kim Novak is opgenomen

Het Presidio gelegen onder de Golden Gate brug

Hierboven het huis waar 'Mrs Doubtfire' in de film woonde. Wij vonden het niet echt bijzonder, maar de Amerikanen in de groep vonden het prachtig om te zien. De gids vertelde dat na het uitkomen van de film er regelmatig bij het huis werd aangebeld en als de bewoners dan open deden, werd hun gevraagd of mrs. Doubtfire thuis was. Tja.

De City Hall, omdat het zaterdag was, was hij gesloten en konden we er niet in.

Ook maken we een stop bij de filmstudio's van George Lucas. Daar is niet veel bijzonders te zien. Het zijn gewoon kantoren waar de films vanachter de computer worden gemaakt. Er werken zoveel mensen dat ze hun eigen Starbucks hebben.

Bij de filmstudio van George Lucas, de maker van de Star Wars films.
Na drie uur rijden worden we weer afgezet bij Fisherman's Wharf. Al met al was het een interessante tour. We hebben honger en we willen daarom een hapje eten. Judith heeft een voorkeur voor de In-n-Out Burger maar het is daar zo druk dat de rij tot buiten staat. We gaan daarom maar naar een tentje even verderop waar Marianne en Judith een 'clamchowder' eten en Marijke en ik een crêpe.

Na de lunch bezoeken we nog even kort het NPS-visitor center van het San Francisco Maritime Historical Park. De voornaamste reden daartoe was een toiletbezoek, maar ze blijken een alleraardigste film te hebben die de ontwikkeling van de stad SF laat zien.

Na dit bezoek splitsen we. De dochters willen graag naar een buurt waar volgens een artikel uit de Volkskrant leuke "vintage-winkeltjes" zijn, waaronder eentje die opgericht is door de schrijver Dave Eggers. Wijzelf willen twee "musea" bekijken. Het Mechanical Museum op de pier en het Cable Car Msueum. Het eerste is een absolute afrader. Het is een hal op de pier met allemaal oude meuk. Zo staat er een oude machine met een pop er in die gaat lachen als je er een quarter in gooit - waarschijnlijk omdat je een quarter in gooit. Het enige leuke aan het museum is dat je buiten aan de achterkant een mooi gezicht hebt op Alcatraz met op de voorgrond een onderzeeër - was handig geweest voor gevangenen die wilden ontsnappen.

Alcatraz zelf bezoeken we dit jaar niet. Daar zijn we al eerder geweest. Binnen vijf minuten zijn we er weer weg. Vervolgens lopen we naar het Cable Car Museum. Sommige straten kennen een stijgingspercentage van meer dan dertig graden. Ik moet zeggen dat het vanochtend met het busje heel wat makkelijker ging dan nu lopend.

Eén van de steile straten van SF. Net zichtbaar het hoofd van een raar mannetje dat midden op de straat loopt.

Het Cable Car museum is een absolute aanrader! Het is behalve een museum ook het belangrijkste werkende onderdeel van het cable car gebeuren. Allerlei grote tandraderen trekken hier de kabels aan waardoor de cable cars kunnen bewegen. Ga dat zien zou ik zeggen.

De kabels van Mason en Powel Street

Dan is het tijd om terug naar het motel te gaan. We lopen weer terug en hebben onder andere een mooi uitzicht op het financial district en de Coit Tower.

We lopen - lees klimmen - naar de top van de Lombard Street en zien daar een gekte aan toeristen die in een lange file door de kronkels van de weg willen rijden. Aan het begin en aan einde van het steile deel van de weg staat een agent het verkeer te regelen.

Het kromme gedeelte van Lombard Street
Deze man filmde zichzelf terwijl hij met één hand zijn auto stuurde
We zijn een kwartiertje eerder terug dan de kinderen. Ze vonden het een interessante buurt, met een paar zwervers op straat. Kleding hadden ze wel gepast maar niet gekocht. We eten bij een Italiaan vlak bij ons restaurant. Uitgezocht door de jongste dochter met als argument dat het een smal restaurant was. De prijzen voor een glas wijn zijn er wel hoog,  9,5 dollar per glas (ex tax). Niet een plek om te veel te drinken. Het eten kent wel normale prijzen en smaakt goed.

Na het eten gaan de oudjes op de kamer de koffers herschikken. De jonkies willen nog uit. Ze hebben online een rollerdiscotheek gezien. Hij zit in een oude kerk vlakbij de Painted Ladies: de toegang kost $10, de huur van de rolschaatsen $5. De dochters gaan er per bus heen.

Om half twaalf zijn ze terug en duiken we allemaal ons bed in.